دبیرستان پسرانه هیئت امنایی شهید دکتر مفتح (دوره دوم) اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 استان اصفهان

آسیب شناسی مطالعه

آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه های کنترل آن 
معمولاً همه می گویند: مطالعه کنید، مطالعه مهم است، زیاد بخوانید و ... اما کمتر به ما شیوه مطالعه را می آموزند. یکی از عواملی که باعث افت تحصیلی می شود، مشکلات نحوه مطالعه و یادگیری است. یکی هنگام‌مطالعه راه می رود،یکی بلند می خواند،یکی با چشم می خواند و...خیلی‌ها اعتراض دارندکه وقت زیادی صرف مطالعه می کنیم ولی چیزی یاد نمی گیریم! به اختصار برخی آسیبهای عمده مطالعه آورده‌می شود:
 1 ـ بلند خوانی هنگام مطالعه : 
بلند خوانی باعث می شود ماهیچه های زبان و فک مدام حرکت کنند, تار های صوتی پیوسته منقبض و منبسط می شود و این فعالیتها فرد را خسته می کند و در اثر تکرار، موجب زدگی نسبت به مطالعه خواهد شد.  
2 ـ مطالعه کردن در حین راه رفتن عامل خستگی زود هنگام و کاهش زمان مطالعه است. 
کاهش تمرکز, مهمترین مشکل در در این مو رد می باشد چرا که فرد باید مواظب دیوار, جداول, سنگ و غیره باشد و این موجب عدم تمرکز هنگام مطالعه است. 
 3ـ مطالعه در کنار وسایل صوتی: 
واقعیت این است که گوش دادن به برنامه های صوتی مثل یک قطعه موسیقی که از ضبط صوت پخش 
می‌شود یا برنامه ای که از تلویزیون دریافت می گردد, باعث تقسیم فعالیت های ذهنی آدمی به دو بخش    می شود یکی متوجه مطالعه کتاب و دیگری متوجه برنامه ای که می شنود. به هر حال هر نوع سر و صدای مزاحم, عامل عدم تمرکز حواس هنگام مطالعه می باشد. 
4ـ خواندن بیش از حد: 
دختران معمولاً بیش از پسران درس می خوانند و شاید یکی از عوامل موفقیت آنان باشد اما افرادی که بیش از حد درس می خوانند از شدت حالات عصبی خود رنج می برند و اظهار خستگی و زدگی می نماید. علت خواندن بیش ازحد می تواند, رقابت زیاد, جواب دادن عین مطالب کتاب در امتحان, احتمال تصحیح برگه ها توسط دبیران سختگیر و ... باشد که با توضیح دبیران مبنی بر اینکه رساندن مفهوم و یادگیری ارزشمند تر از حفظ مطالب است, رفع می گردد. 
 5ـ در شروع مطالعه از ساده به مشکل خواندن: 
فردی که ابتدا خسته نیست دروس یا مطالب ساده را می خواند و هنگامی که خسته می شود سراغ مطالب و دروس مشکلتر می رود و این باعث می شود که در اثر درک نکردن, از مطالعه دلسرد شود. اینجا مناسبتر است ابتدا مطالب سنگین تر خوانده شود تا در صورت خسته شدن, مطالعه مواد دروس ساده , مشکل را افزایش ندهد. 
 6ـ بی وقفه خواندن: 
اینگونه افراد، زمان استراحت کردن را اشتباهاً به معنای زمان از دست رفته می دانند نه فرصتی برای تمدد اعصاب و افزایش بازدهی . همچنین از تاثیر استراحت در امر یادگیری غافلند. زمان مطالعه و زمان استراحت بین مطالعه در افراد مختلف متفاوت است.در این زمینه دو شیوه‌ی مؤثر وجود دارد:
1- هرنشست مطالعاتی به منظور بازدهی بیشتر 45 دقیقه و حداکثر یک ساعت باشد. در ضمن 10 تا 15 دقیقه استراحت بین مطالعه انجام می‌گیرد.
2-  بار اول یک ساعت و نیم مطالعه و 20 دقیقه استراحت, بار دوم یک ساعت و ربع مطالعه و 30 دقیقه استراحت , بار سوم یک ساعت مطالعه و 40 دقیقه استراحت.
7ـ حفظ کردن طوطی وار: 
معمولاً مطالبی که فهمیده می شود پایدار تر از مطالب حفظ شده است. همچنین در مطالب فهمیده شده, تفکر و تعقل دخالت دارند و در مطالب حفظ شده تکرار. 
 8ـ وجود اضطراب: 
اضطراب ترس مبهم است و در صورت غیر معمول، مشکلی جدی برای امر مطالعه و یادگیری است. 
9ـ وسواس در مطالعه: 
فرد یکبار مطلبی را می خواند و بعد دچار تردید می شود که آیا آنرا خوب فهمیده است یا نه. مجدداً به مطالعه همان مطلب می پردازد و تردید مجدد او را به مطالعه دوباره سوق می دهد و این جریان آنقدر ادامه می یابد تا فرد را خسته می کند. کاهش فشار های روانی این افراد توسط والدین و معلمان و مشاوران، مفید است. 
 
10- ابتلا به افسردگی: 
افسردگی نوعی بیماری خلقی می باشد که همراه با افت فعالیتها و تلاش های فرد مبتلا،خستگی و یاس است. فرد افسرده به سمت کتاب درسی می‌رود و آنرا باز می کند، ولی حوصله خواندن را در خود نمی یابد و دچار کاهش تمرکز است با درمان افسردگی، تمایل به مطالعه و یادگیری افزایش می یابد.
11- داشتن احساس بلد بودن 
توصیه می‌کنم کتاب درآمدی برآسیب شناسی مطالعه‌ تألیف دکتر محسن ایمانی خوانده شود تا با   آسیب‌ پذیری‌های عمده در مطالعه و شیوه‌های برخورد با آن آشنا شوید.
نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...