دبیرستان پسرانه هیئت امنایی شهید دکتر مفتح (دوره دوم) اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 استان اصفهان

خواستن، توانستن است .

هرگز شعار خواستن، توانستن است را

فراموش نکنیم.

و بدانیم که در سایه

سعی و تلاش به آنچه

بخواهیم می‌رسیم.

((نخواستن)) و ((نتوانستن))

نخستین پله های موفقیت هستند ،

  اگر با پاک کن تلاش ((ن)) اول آن را پاک کنید!

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

عمر یک سرمایه محدود،

غیر قابل پیش بینی ،

غیر قابل توقف ، غیر قابل تکرار

و

غیر قابل جایگزین و غیرقابل ذخیره

و

غیر قابل دادو ستد است.

پس شایسته نیست که

کار امروز را به فردا موکول کنیم.

رمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه السلام

تلاش و کوشش : برای مقابله با مشکلات و پیروزی بر آنها، اراده ای آهنین لازم است تا انسان از نیروهای نهفته در وجود خود، بیشترین بهره را ببرد . دست روی دست گذاشتن هنر نیست، چراکه مردان بزرگ در سایه سعی و تلاش، قله های پیروزی را فتح می کنند .

سعی و تلاش از جمله عواملی است که انسان را در رسیدن به اهداف و خواسته هایش کمک می کند . امام علی علیه السلام همگان را به تلاش فرا می خوانند و می فرمایند: «فعلیکم بالجد» بر شما باد تلاش و کوشش . چرا که «لا یدرک الحق الا بالجد» حق جز با تلاش و کوشش بدست نمی آید .

حضرت در توصیه های خویش به فرزندشان   امام مجتبی (ع) فرمودند : 

«فاسع فی کدحک» نهایت کوشش را در زندگی داشته باش . دلیل این امر این است که عاقبت، هر جوینده ای یابنده است . «من طلب شیئا ناله او بعضه» آن کس که در تلاش و طلب چیزی باشد، یا به همه آن و یا لااقل به قسمتی از آن دست خواهد یافت .

علی علیه السلام گاه جهت به راه انداختن انسان ها برای فعالیت و تلاش در زندگی، از تلاش و کوشش موجودات دیگر مثال می زند تا همگان از کار و فعالیت آنها درس تلاش بگیرند و در زندگی خود جدیت داشته باشند . در یکی از خطبه ها، از تلاش و فعالیت مورچه سخن می گوید: « به مورچه و کوچکی چثه آن بنگرید ... که چگونه روی زمین راه می رود و برای به دست آوردن روزی خود تلاش می کند، دانه ها را به لانه خود منتقل می سازد و در جایگاه مخصوص نگه می دارد، در فصل گرما برای زمستان تلاش کرده، و به هنگام درون رفتن، بیرون آمدن را فراموش نمی کند .»

گاه حضرت فرزندش امام مجتبی علیه السلام را به تلاش در جهاد فرا می خواند که «وجاهد فی الله حق جهاده ولا تاخذک فی الله لومة لائم»  در راه خدا تا سرحد توان تلاش کن و هرگز سرزنش سرزنش گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد .

سیره عملی حضرت امیر علیه السلام چه در کار و فعالیت سیاسی و چه در فعالیتهای اجتماعی، بر تلاش و کوشش استوار بود . برای هر کسی که ادعای پیروی حضرتش را دارد لازم است به مولایش تاسی کرده، تا آخرین توان تلاش کند تا در سایه این تلاش ها از عمر خویش بهترین استفاده را بکند و راه موفقیت را برای خود هموار گرداند .

تکان دهنده ترین جمله

یکی از تکان دهنده ترین جمله هایی که در فرهنگ بشری گفته شده، جمله زیر از امیرالمومنین علی (ع) در یکی از دعاهای نهج البلاغه است. (نهج البلاغه خطبه 215)

اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِی أَوَّلَ کَرِیمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ کَرَائِمِی

وَ أَوَّلَ‏ وَدِیعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِکَ عِنْدِی‏

پروردگارا! جانم را نخستین نعمت گرانبهایى قرار ده که می ستانى، و  نخستین امانت از امانت هایى که نزد من است قرار ده که از من باز پس می ‏گیرى!یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرافتم، انسانیتم، عدالتم و.... گرفته شده باشد و تبدیل به یک موجود بی ارزشی شده باشم که تو جانم را می گیری.

و این همان جمله معروف است که می گوید:

 ما آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت و ارزش پیدا کنیم؛ نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.

میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1397

براساس مصوبه نهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ 96/08/20 میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1397  همانند آزمون سراسری سال 1396 به صورت زیر می‌باشد:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ نموده اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و  کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می شود.

ب- داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-1390 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق‌تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

تبصره: برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای الف و ب، هر دو مورد اعمال خواهد شد. 

شایان ذکر است  اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بدان معنی است که اگر سوابق تحصیلی باعث افزایش نمره‌کل نهایی آزمون هر زیرگروه شود در آن زیر گروه اعمال خواهد شد و اگر باعث کاهش نمره‌کل‌ نهایی آزمون هر زیرگروه شود (اثر منفی داشته باشد) در آن زیرگروه اعمال نمی‌شود و نمره کل آزمون آن زیرگروه به عنوان نمره کل نهایی زیرگروه فوق در نظر گرفته می‌شود.

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

فهرست حذفیات منابع سوالات آزمون سراسری سال 1397

 فهرست حذفیات منابع سوالات 

آزمون سراسری سال 1397

فایل های ضمیمه :

فهرست منابع سوالات آزمون سراسری سال 1397

 فهرست منابع سوالات 

آزمون سراسری سال 1397

فایل های ضمیمه :

در تحصیل چگونه می‌توان موفق شد؟

در تحصیل چگونه می‌توان موفق شد؟

باتوکل برخدا،خودشناسی(استعداد، علاقه ، منابع ، محدودیت‌ها و...)، پشتکار و استقامت ،کمک گرفتن از عوامل تقویت کننده  و برنامه‌ریزی

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی عبارتست از فرایندی(طرحی)مشخص و به هم پیوسته برای رسیدن به یک هدف در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیم‌ها. برنامه‌ریزی تلاشی مجدانه برای رسیدن به اهداف است. برنامه‌ریزی حرکتی گام به گام ، هوشمندانه و منطقی برای رسیدن به سکوی پرش است. برنامه‌ریزی تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده است. برنامه‌ریزی حرکتی فعال و مؤثر برای دستیابی به‌خواسته‌ها می‌باشد و در یک کلام : برنامه‌ریزی یعنی ایجاد یک طرح منظم و منسجم برای انجام امور در زمان تعیین شده و مشخص .

اهمیت برنامه‌ریزی :

قرآن کریم در سوره‌ی رعد آیه‌ی 11 می‌فرماید : ((ان الله لایغیرما بقوم حتی یغیروا...  ))  ((در حقیقت خداوند سرنوشت هیچ قوم و گروهی را تغییر نخواهد داد، مگر اینکه آن‌ها خود را تغییر دهند))

کارشناسان معتقدند داشتن یک برنامه‌ی منظم و منطقی اساسی‌ترین عامل موفقیت انسان در تحصیل است. همچنین روانشناسان معتقدند با اراده ،پشتکار و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم خود را به بالای نردبان موفقیت در تحصیل برسانیم.

چرا برنامه‌ریزی می‌کنیم؟

1- استفاده‌ی هوشمندانه از وقت ، توانایی‌ها و امکانات

2- هماهنگی ،دقت و نظم در انجام کارها

3- از بین بردن اضطراب و نجات از سرگردانی و نگرانی

4- افزایش میزان درک و یادگیری

5- ایجاد علاقه

6- تمرکز حواس و یادگیری بهتر

و...

عوامل موفقیت در تحصیل :

1- تلاش فردی(مهمترین و مؤثرترین عامل)

2- خانواده

3- دوستان

4- دبیران و معلمان

و به عبارت دیگر :توانا‌ییها ،استعدادها وعلایق خودمان،خانه ،مدرسه ، جامعه

کمی اندیشه !!!

بارها شنیده ایم که دانش آموزان یا دانشجویان می گوید :
(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آنقدرازاین کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست))ویا ((هرچقدرمیخوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم))ویا ((ده بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار کتاب را خواند ؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرورکرد؟وآیا بایددهها بار درس راتکرارکردتا یادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنین باشد ، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت آن است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .

چگونه برنامه‌ریزی کنیم ؟

چگونه برنامه‌ریزی کنیم ؟(ویژگی‌های یک برنامه خوب یا نکات ضروری در برنامه‌ریزی)

1. بهترین برنامه ،برنامه‌ای است که توسط خود فرد و با کمک گرفتن از افراد باتجربه و صاحب‌نظر طراحی شود.یعنی هر شخص باید با توجه به توانمندی‌ها ،امکانات، شرایط روحی ، جسمی ، محیطی ، علاقه ، هدف ، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش برنامه ریزی کند.(بر مبنای توان مندی ها و امکانات خودتان باشد در یک کلام واقع گرا نه ایده آل گرا)


2.برنامه باید قابل انعطاف باشد.یعنی بتوانید در مواقع لازم و ضروری تغییراتی در آن بدهید و وقتی آزاد را برای جبران مواردی که از برنامه عقب مانده‌اید در نظر بگیرید. پس روز پنج شنبه در برنامه اختصاص دارد به مطالعه‌ی دروس روز و مرور و روز جمعه روز جبران است.

3.برنامه ریزی باید قابل اجرا باشد.


4. برای مطالعه هردرس وقت کافی منظور گردد و زمان آن نیز مشخص شود.


5.مطالعه ی دروس و مطالب مشابه در یک زمان و پشت سر هم نباشد تا به علت مشکل تداخل ، فراموشی ایجاد نشود.(تنوع در مطالعه)


6. برنامه فشرده ،ساده و کوتاه نباشد.برنامه ریزی نباید آن قدر کوتاه مدت باشد که مجبور باشید ساعت به ساعت برنامه ریزی کنید و نه آن قدر طولانی که نتوانید نقاط ضعف و قوت آن را بررسی و نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کنید.(برنامه هفتگی یا 10 روزه)

7. فعالیت های شخصی و روزمره در آن منظور شده باشد.


8.برای وقت های مرده ، کارهایی در نظر گرفته شود.


9. ارزیابی از هر دوره از برنامه ریزی در پایان برنامه منظور شده باشد تا میزان موفقیت یا عدم موفقیت در یادگیری هر درس مشخص گردد.


10. با توجه به متفاوت بودن مطالعه و یادگیری افراد با یکدیگر ، تنظیم ساعات مطالعه به عهده ی خود فرد است .بنابراین می توانید زمان مناسب مطالعه و یادگیری خود را در یک دوره زمانی تجربه کنید و آن را در برنامه ریزی در نظر بگیرید.

11.هر نشست مطالعاتی به منظور بازدهی بهتر45 دقیقه و حداکثر 1 ساعت می باشد در ضمن 10 تا 15 دقیقه استراحت بین مطالعه لازم است.


12.روز پنج شنبه روز مرور و روز جمعه روز جبران(در نظر گرفتن وقت آزاد در برنامه برای جبران مواردی که از برنامه عقب ماندهاید بسیار ضروری است.)


13. در برنامه ریزی به بهدلشت مطالعه(تغذیه مناسب ،ورزش و خواب کافی) توجه شده باشد.


14.واحد زمانی برنامه ریزی یک هفته است.

15- برای اجرای صحیح برنامه ، نظارت روی برنامه لازم است.(سه نوع نظارت : نظارت روزانه ، نظارت هفتگی و نظارت توسط افراد دیگر )
نظارت : چقدر به برنامه عمل کرده ایم و موانع عمل نکردن به برنامه چه بوده است.
(سالم ترین ، صحیح ترین و موثرترین نوع رقابت ، رقابت انسان با خود است.باید هر روز بهتر از روز قبل و هر هفته بهتر از هفته قبل باشید.)


16- درس هر روز را همان روز بخوانیم.(بیشتر وقت خود را صرف مطالعه و مرور درس های روز و وقت کمتری را به تکرار و تمرین دروس فردایتان اختصاص دهید.)((منحنی فراموشی))


17. توجه به ایده آل ترین زمان بندی مرور


18. و............

مشاهده مطالب قدیمی تر...